Thursday, 31 March 2011

Mengandung Lagi...!

Dah lama aku tak pos cerita di blog ni. Macam dah terabai pulak. Oleh krn masters pun dah selesai, banyak sikit masa utk berkongsi cerita di sini.

Ketika ini, aku sedang mengandung 6 bulan, anak kedua. Yang terbaru aku buat pemeriksaan kesihatan minggu lalu, dan buat kesekian kalinya Dr Kamariah beritahu padaku yg aku bakal dapat anak lelaki. Seawal pemeriksaan bulan keempat, anak dalam kandunganku tanpa segan-silu mempamerkan ke'lelaki'annya di skrin ultrasound. Kali ini, suamiku tak berkesempatan nak teman aku ke klinik. Dr Kay beri aku salinan gambar ultrasound kandungan. Yang menggelikan hati, Dr Kay fokuskan gambar di kawasan ke'lelaki'an itu sahaja. Katanya, tunjuk gambar ni pada suami. Nasib baik hanya ultrasound 2D, gambar pun tak berapa nak jelas kalau yg melihat tu tak faham. Kalau gambar 3D, tak fasal2 dikatakan gambar porno pulak!

Bila diingat kembali di awal trimester, macam2lah perkara yg 'menjengkelkan' aku, padahal kalau tak mengandung, semua itu biasa2 saja. Pertama sekali, bab bau-bauan. Tiba-tiba saja hidung aku jadi sensitif pada bau. Kedua-dua kali hamil, aku tak suka bau mulut suami. Pada aku, baunya bukannya busuk, tapi tajam. Bila tidur di sebelah, terpaksalah dia (atau aku) palingkan muka ke arah lain.

Kalau memasak/makan juga jadi masalah, sbb aku tak boleh bau bawang ditumis. Tak semena2 mual. Jadi terpaksalah suami berbelanja lebih membeli lauk dah siap sbb aku tak larat memasak sbb bau bawang.

Bau yang wangi2 pun aku tak selesa. Bau syampu rambut dan bau sabun badan buatkan aku terasa tersengat di hidung. Bau yg busuk2 lagilah. Bau tandas, bau asap lori, bau sampah, dan bau lampin Balqis pun boleh rosakkan mood. Semuanya serba busuk. Suami yg penyabar pun boleh naik darah juga bila tiap2 kali aku komplen serba tak kena.

Kalau cakap pasal mengidam, masa awal2 mengandung tu biasalah terasa nak masam2 sbb lidah dirundung dgn rasa pahit memanjang. Buah2an, terutama jambu batu, jambu air dan mangga memang jadi kunyahan sbb tak selesa dgn lidah pahit. Pakcik gerai buah pun sampai dah boleh cam muka kami sebab selalu sgt beli buah.

Beberapa bulan lepas mengidam nak makan laksa Johor walaupun hakikatnya aku bukan peminat laksa Johor pun. Bila tgk Jalan2 Cari Makan buat promo di Restoran Mimpi Muor di Damansara, buatkan aku terliur sgt2.



Restoran Mimpi Muor terletak di Mutiara Damansara. Asam pedas ikan jenahaknya 'suuuuuedap'(bermaksud sgt sedap slang Jawa). Sumber gambar



Setelah lama hajat tersimpan, akhirnya aku sampai jugak ke restoran itu bulan lepas sempena bawa mertua cari makan tengahari ketika mereka datang KL melawat kami. Punyalah ramai orang kat situ, hujung minggulah katakan. Laksa Johor yg kami oder tiba2 saja 'sold out'. Aku buat muka tebal merayu minta tolong supaya adakan juga semangkuk laksa utk org mengidam ni. Nasib baik sipi2 berpihak pd aku dan anak dalam rahim ni. Dapat jugak makan laksa walaupun banyak taugeh drp meenya. :P

Masa awal kehamilan, Balqis masih lagi menyusu badan. Di lain posting, aku akan kongsikan kisah bagaimana aku ceraikan susu di kala bergelumang dgn konflik awal trimester.



2 comments:

  1. insyaAllah kalau anak aku ni punctual orgnye, dijangka lahir 22/7.. :)

    ReplyDelete